زندگي نامه كريم باقري

تبلیغات

زندگي نامه كريم باقري

 

شرح حال کریم باقری

کریم باقری در یکم اسفندماه سال ۱۳۵۲ در محلۀ عباسی تبریز به‌دنیا آمد در خانواده‌ای که پنج برادر و یک خواهرند. کریم فوتبال را با بچه محل‌های عباسی آغاز کرد و به شکل حرفه‌ای از جوانان «ایدم» تبریز ادامه داد. سپس به تراکتورسازی پیوست. باقری در زمان خدمت سربازی به تهران آمد و سه سال در «کشاورز» توپ زد و پس از آن به پرسپولیس رفت. همان سال با پرسپولیس قهرمان شد. ادامه فوتبال کریم باقری، سه سال در آلمان بود. یک نیم‌فصل در امارات، یک سال در انگلیس و پنج ماه هم در السد قطر و سپس دوباره به تیم محبوبش پرسپولیس پیوست.

کریم باقری نخستین بازی ملی‌اش را همانند دایی در ۱۶؍۳؍۱۳۷۲ برابر پاکستان در جام اکو برگزار کرد، دیداری که با برتری پنج بر صفر ایران به پایان رسید. کریم باقری همچنین در آن دیدار نخستین گل ملی‌اش را در حالیکه تنها ۱۹ سال و ۱۰۶ روز سن داشت، به‌ثمر رساند.

گل کریم باقری در ملبورن استرالیا

بازی برگشت ایران و استرالیا ۸ آذر ۱۳۷۶ (۲۹ نوامبر ۱۹۹۷) در چهارچوب دور مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه.

زمانی که تیم ملّی ایران ۲ گل از تیم استرالیا عقب بود و همگان بر این باور بودند که آخرین تیم راه‌یافته به جام جهانی تیم ملّی فوتبال استرالیا است، کریم باقری در دقیقهٔ ۷۱ بازی توانست از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کند و گل اول تیم ایران را وارد دروازۀ تیم استرالیا کند. همان گل باعث بهتر شدن روحیهٔ بازیکنان تیم ملّی ایران شد و به‌دنبال آن، ایران توانست در دقیقهٔ ۷۵ و با پاس به‌یادماندنی علی دایی و فرار خداداد عزیزی، گل دوم خود را در دروازهٔ تیم ملّی استرالیا بنشاند و صعود تیم ملّی ایران را به جام جهانی بعد از ۲۴ سال مسلّم سازد.

کریم باقری پس از هشت سال و نیم حضور خود در تیم ملی و ثبت رکورد ۸۰ بازی و ۴۷ گل ملی برای خود، بعد از آخرین دیدار ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ (مسابقه برگشت ایران با ایرلند در مرحله پلی آف جام جهانی) در روز ۲۴ آبانماه سال ۱۳۸۰ و در حالیکه ۲۷ سال و ۲۶۸ روز سن داشت، در کمال تعجب تصمیم گرفت خداحافظی زودهنگامی با فوتبال ملی داشته باشد.

البته باقری در زمان سرمربی‌گری علی دایی بار دیگر به تیم ملی دعوت شد که با تأمل بسیار بالاخره در بازی دوستانۀ تیم‌های ایران و قطر، که در تاریخ ۱۹ آبان ۸۷ برگزار شد، کریم باقری بعد از حدود ۸ سال بار دیگر برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد و در تاریخ ۲۹ آبان ۸۷ چهل و هشتمین گل ملّی خود را در بازی مقابل امارات به ثمر رساند. او سرانجام در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ در بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با برزیل در شهر ابوظبی با انجام هشتاد و هفتمین بازی ملی‌اش، برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد.

سایت فیفا در گزارشی مفصل دربارهٔ بازگشت کریم باقری به تیم ملی فوتبال ایران این بازیکن را با «زین‌الدین زیدان» مقایسه کرد. در مراسم بهترین‌های فوتبال سال ایران، کریم باقری با کسب بالاترین امتیاز از بین بهترین‌های فوتبال سال ۸۷، مرد سال فوتبال ایران شد.

افتخارات کریم باقری

  • طلای سیزدهمین دوره باز‌ی‌های آسیایی (۱۹۹۸ بانکوک)
  • قهرمان جام اکو (۱۹۹۲ تهران)
  • حضور در جام جهانی (۹۸ ــ فرانسه)
  • مقام سومی جام ملت‌های آسیا (۱۹۹۶ امارات)
  • قهرمانی با پرسپولیس (لیگ ۱۳۷۵)
  • قهرمانی بوندس‌لیگا همراه با بیله فلد (۹۸ ــ۹۹)
  • قهرمان جام باشگاه‌های عرب
  • مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا با السد
  • بازیکن ماه آسیا
  • زننده بهترین گل ماه آسیا
  • برترین بازیکن جام باشگاه‌های عرب (۲۰۰۱)
  • عضو تیم ستارگان آسیا در دیدار با ستارگان فیفا (۱۹۹۷)




مطالب مرتبط
.